Monday, September 11, 2006

Permata Hati: Rawatan terapi bantu pulihkan Hafiz Aqiq


Jalina gigih berusaha, tidak patah semangat didik anak sulung alami masalah disleksia

IBU mana yang tidak bimbang dan susah hati apabila mengenangkan nasib anak yang mengalami masalah Disleksia. Kadang kala timbul persoalan apa salah seorang ibu sehingga mendapat anak yang sedemikian. Itulah yang sering bermain di fikiran dan suara hati Jalina Jalil.

Namun itu kenangan 11 tahun lalu. Hari ini, segala yang berlaku diterimanya dengan redha dan pasrah di atas ketentuan Ilahi apatah lagi permata hatinya itu semakin menunjukkan perkembangan positif, semakin ceria malah keletahnya sentiasa menghiburkan. Kehadiran Mohd Hafiz Aqiq Mohd Alwi cukup menceriakan kehidupan mereka suami isteri.

Jalina mengaku, pada peringkat awal kanak-kanak, beliau kurang menyedari ‘perbezaan’ antara anaknya itu berbanding rakan sebayanya yang lain. Bukan salahnya kerana secara realiti, disleksia sukar dikesan ketika lahir sebaliknya masalah itu hanya dapat dilihat dengan jelas semasa kanak-kanak itu mula bersekolah.

“Apa yang saya perhatikan, ketika di sekolah rendah, beilau agak ketinggalan dalam pelajaran berbanding rakannya yang lain. Saya mula mengesan sesuatu yang pelik pada diri Aqiq ketika berada di darjah tiga. Kadangkala apabila saya menyuruhnya membaca, pelbagai alasan yang diberi Aqiq.

“Melalui bantuan Penolong Guru Besar, Sekolah Kebangsaan Kajang, Nor Hayati Lee, saya membawa anak saya ke hospital untuk menjalankan pemeriksaan lebih lanjut yang dilakukan oleh pakar psikologi kanak-kanak hospital tempatan dan beliau disahkan menghidapi masalah disleksia,” katanya ketika dihubungi baru-baru ini.

Ibu kepada dua anak itu berkata, selepas mengetahui kedudukan berkenaan, beliau memutuskan untuk menyertai persatuan berkaitan masalah disleksia kerana tahu menerusi persatuan, aktiviti yang dilaksanakan boleh membantu Aqiq menjalani kehidupan seharian seperti rakan sebayanya.

“Aqiq saya bawa menjalani rawatan terapi di kelas yang dianjurkan oleh Persatuan Dyslexia Wilayah Persekutuan. Hingga kini Aqiq semakin pulih berbanding dulu yang sukar untuk membunyikan huruf. Perkembangan positifnya itu menyebabkan saya mengabil keputusan menghantarnya ke sekolah khas kerana saya tahu masalah ini tidak boleh diatasi andai terus berada di sekolah biasa.

“Selama tiga bulan saya menghantar menghantar Aqiq ke kelas anjuran Persatuan Dyslexia. Pada masa sama saya tetap meluangkan masa mengajar Aqiq seperti melatihnya membaca selama setengah jam pada waktu malam, setiap hari, tanpa culas,” katanya.

Jelasnya mengajar kanak-kanak sebegini memerlukan sedikit usaha kerana kajian mendapati, penerimaan mereka berbeza kerana tidak dapat mengingati secara langsung. “Ada gangguan pada pandanganya” menyebabkan timbul sedikit kesukaran bagi kanak-kanak disleksik ini.

Bagaimanapun, kanak-kanak sebegini, dikatakan berkebolehan dalam mengingati sesuatu malah pelbagai bantuan grafik membantu kanak-kanak disleksik untuk terus belajar kerana minda mereka mudah mengingati apa yang dilihat menerusi ‘cara berlainan itu’.

Jalina juga mengakui kekurangan kemudahan untuk kanak-kanak ini untuk maju juga punca ibu bapa tidak berkeupayaan membantu anak mereka.

"Kekurangan kemudahan seperti pusat pembelajaran kanak-kanak ini masih belum mencukupi dan masih jauh jika dibandingkan dengan negara luar. Ramai di kalangan ibu bapa yang berpendapatan tinggi dan golongan profesional menghantar anak mereka ke sekolah khas di luar negara. Di luar negara kanak-kanak ini dilatih berdasarkan kecenderungan mereka dalam sesuatu bidang.

"Di Malaysia, hanya terdapat dua pusat pembelajaran kanak-kanak ini iaitu di Kuala Lumpur dan Johor dan yang terbaru di Pahang sedangkan perangkaan yang diberikan oleh Jabatan Pendidikan Khas, Kementerian Pelajaran Malaysia menganggarkan seramai 314,000 kanak-kanak di seluruh negara mengalami masalah ini dan dianggarkan seorang bagi setiap 20 kanak-kanak Malaysia berhadapan masalah itu,” katanya.

Mengulas lanjut, katanya ada segelintir ibu bapa yang tinggal di pedalaman, didapati sukar menghantar anak mereka mendapatkan bantuan disebabkan jarak yang jauh. Yuran yang tinggi kerana rata-rata pusat pembelajaran dianjurkan oleh badan bukan kerajaan (NGO), antara halangan dikenal pasti.

Katanya, membantu kanak-kanak diseksik, setiap sekolah perlu mempunyai sekurang-kurangnya seorang guru khas dalam bidang itu agar kanak-kanak ini dapat belajar dengan baik. Institusi Pengajian Tinggi (IPT) juga seharusnya turut menyediakan kursusu berkaitan kerana ia akan memperbanyakkan pakar dalam bidang berkaitan.

“Dalam mendidik anak sebegini, kesabaran adalah perkara paling perlu diutamakan oleh setiap ibu bapa. Jangan berputus asa kerana mereka bukannya tidak pandai, sebaliknya ibu bapa perlu tahu kaedah yang betul dan tepat. Jika perlu, jangan berat hati menghantar anak ini ke sekolah khas,” katanya.

Profil Jalina Jalil
Asal: Georgtown, Pulau Pinang
Tempat Lahir: Pulau Pinang
Nama Suami: Mohd Alwi Dali
Anak: Mohd Hafiz Aqiq, 11 tahun; Aifa Arina, 8 tahun
Kerjaya: Bekerja di salah sebuah syarikat swasta di ibu kota

No comments: