Pendidikan khas agenda utama
Berita Harian, 1 September 2006
Oleh Hardi Effendi Yaacob
KUCHING: Kementerian Pelajaran menjadikan pendidikan khas antara agenda utama pembangunan pendidikan dengan peruntukan RM440 juta sepanjang Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) berbanding hanya RM25 juta yang disediakan dalam RMK-8.
Menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata peruntukan besar itu membuktikan komitmen kerajaan membangunkan bidang pendidikan khas terutama menaik taraf sekolah berkenaan.
"Ini termasuk menyediakan makmal komputer. Kita mahu mewujudkan komuniti bestari di kalangan pelajar istimewa ini," katanya kepada pemberita selepas melawat Sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas (Bantuan) Kuching, di sini, semalam.
Hadir sama, Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Noh Omar; Pengarah Lembaga Peperiksaan Malaysia, Datuk Dr Adi Badiozzaman Tuah dan Pengarah Pelajaran Sarawak, Dr Rabiah Johari.
Hishammuddin berkata, semua projek pembangunan yang dirancangkan akan dilaksanakan segera supaya jurang antara sekolah pendidikan khas dan sekolah biasa dapat dirapatkan.
“Kita akan pastikan setiap sekolah pendidikan khas akan mempunyai kemudahan dan kelengkapan seperti sekolah biasa," katanya.
Bagaimanapun beliau mengaku kementerian berhadapan kekurangan guru bagi menampung keperluan 20,000 pelajar istimewa di sekolah pendidikan khas.
"Bilangan guru pendidikan khas yang memerlukan kemahiran tertentu masih belum mencukupi. Justeru tahun depan, kementerian memperuntukkan kira-kira RM21 juta bagi melatih lebih ramai guru pendidikan khas dengan sasaran 7,000 guru pendidikan khas sebaik RMK-9 berakhir," katanya yang mencadangkan guru yang belum diberikan tempat, menyertai sektor pendidikan khas.
"Kita memang ada bayar elaun khas untuk guru kategori ini, tapi itu bukan soal utama. Yang penting, saya mahu tengok berapa ramai guru kita yang komited dan sanggup berkorban mengajar anak-anak istimewa ini," katanya.
Pada masa sama, beliau membidas sikap segelintir ibu bapa yang mengabaikan tanggungjawab dan menganggap anak istimewa masing-masing sebagai membebankan.
"Ini cukup mengecewakan saya... ini perbuatan tidak bertanggungjawab. Ibu bapa tidak sepatutnya bersikap sebegini sebab anak-anak ini zuriat mereka juga, yang memerlukan perhatian mereka.
"Mereka hantar anak istimewa ini ke sekolah khas dan hanya harap kita jaga mereka tetapi mahu tengok anak sekali sebulan pun susah. Ini tiada tanggungjawab namanya," katanya.
Beliau berkata, dalam keghairahan negara mengejar status negara maju menjelang 2020, anak istimewa ini tidak boleh diabaikan.
“Pada saya, negara kita belum lagi maju jika golongan ini terus dipinggirkan. Kita ada 15 tahun untuk mengubah keadaan ini," katanya.
Menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata peruntukan besar itu membuktikan komitmen kerajaan membangunkan bidang pendidikan khas terutama menaik taraf sekolah berkenaan.
"Ini termasuk menyediakan makmal komputer. Kita mahu mewujudkan komuniti bestari di kalangan pelajar istimewa ini," katanya kepada pemberita selepas melawat Sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas (Bantuan) Kuching, di sini, semalam.
Hadir sama, Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Noh Omar; Pengarah Lembaga Peperiksaan Malaysia, Datuk Dr Adi Badiozzaman Tuah dan Pengarah Pelajaran Sarawak, Dr Rabiah Johari.
Hishammuddin berkata, semua projek pembangunan yang dirancangkan akan dilaksanakan segera supaya jurang antara sekolah pendidikan khas dan sekolah biasa dapat dirapatkan.
“Kita akan pastikan setiap sekolah pendidikan khas akan mempunyai kemudahan dan kelengkapan seperti sekolah biasa," katanya.
Bagaimanapun beliau mengaku kementerian berhadapan kekurangan guru bagi menampung keperluan 20,000 pelajar istimewa di sekolah pendidikan khas.
"Bilangan guru pendidikan khas yang memerlukan kemahiran tertentu masih belum mencukupi. Justeru tahun depan, kementerian memperuntukkan kira-kira RM21 juta bagi melatih lebih ramai guru pendidikan khas dengan sasaran 7,000 guru pendidikan khas sebaik RMK-9 berakhir," katanya yang mencadangkan guru yang belum diberikan tempat, menyertai sektor pendidikan khas.
"Kita memang ada bayar elaun khas untuk guru kategori ini, tapi itu bukan soal utama. Yang penting, saya mahu tengok berapa ramai guru kita yang komited dan sanggup berkorban mengajar anak-anak istimewa ini," katanya.
Pada masa sama, beliau membidas sikap segelintir ibu bapa yang mengabaikan tanggungjawab dan menganggap anak istimewa masing-masing sebagai membebankan.
"Ini cukup mengecewakan saya... ini perbuatan tidak bertanggungjawab. Ibu bapa tidak sepatutnya bersikap sebegini sebab anak-anak ini zuriat mereka juga, yang memerlukan perhatian mereka.
"Mereka hantar anak istimewa ini ke sekolah khas dan hanya harap kita jaga mereka tetapi mahu tengok anak sekali sebulan pun susah. Ini tiada tanggungjawab namanya," katanya.
Beliau berkata, dalam keghairahan negara mengejar status negara maju menjelang 2020, anak istimewa ini tidak boleh diabaikan.
“Pada saya, negara kita belum lagi maju jika golongan ini terus dipinggirkan. Kita ada 15 tahun untuk mengubah keadaan ini," katanya.
No comments:
Post a Comment