Thursday, November 02, 2006

Apa itu Jaws?

Oleh: Toyol Cyber

Apa itu Jaws?

jaws ni ada dua.
1. jaws ialah seekor ikan besar. Ikan ni khabarnya, boleh makan orang.
yalah sebab dia besar.

2. jaws ialah salah satu screen reader bagi orang-orang buta. Fungsi
screen reader ini ialah untuk membolehkan orang-orang buta mengetahui
text-text yang terpapar di screen komputer. Dia hanya boleh membaca text
dan tidak akan membaca grafik atau gambar serta foto. kalau ada grafik,
jaws hanya akan menyebut grafik atau diamkan diri. kalau ada gambar, dia
akan terus mendiamkan dirinya tanpa berkata walau sepatah pun.

Jaws ini didatangkan dari Amerika Syarikat. jadi kalau dia cakap melayu
alahai macam mat Salleh. Ok, kalau siapa nak dengar Jaws bercakap, sila
clic link di bawah. Saya telah merakamkan suara jaws untuk membaca sebuah
cerpen karangan orang buta yang bertajuk Temanku, harapanku. Ini dibaca
oleh jaws sreen reader itu sendiri. Saya telah menggunakan sound forge
untuk merakamkannya. Ok clic link di bawah.
http://www.sendspace.com/file/6nk9bo
file ini file mp3.
Ok sambung balik penerangan tentang Jaws.

Bila orang tulis rengkas, jaws akan baca entah hapa-apalah. Aku seniri
pun tak paham. Ok, kalau boleh saya nak salah seorang, hantar ke mail
peribadi saya, satu artikal yang betul-betul menggunakan tulisan rengkas
macam orang cited selalu buat. nanti saya bagi jaws tu baca dan saya
rakamkan dan anda semua dengar sendiri bagaimana peliknya jaws baca.

Sebab itu kalau boleh, elakkan daripada menghantar guna ayat rengkas.

(Ok, dengar dulu, kalau ada apa-apa, barulah hangpa tanya)

Sekian Ddari Toyol Cyber 007.

Toyol Cyber, Duri dalam daging, Gunting dalam lipatan.

No comments: