Monday, December 04, 2006

Tumor mata himpit saraf optik, sebabkan buta

Utusan Malaysia, 4 disember 2006


Doktor,

SUAMI saya menghidap penyakit tumor di bahagian mata sebelah kiri. Dia mula-mula mengalami mata berair dan sakit kepala yang teruk, terasa berdenyut-denyut. Suami pernah membuat pemeriksaan mata sebanyak tiga kali di salah sebuah hospital universiti pada tahun 1993 tetapi kini, tidak lagi.

Ini kerana, dia seorang yang terlalu penakut orangnya. Buat masa sekarang, kelopak mata dan kening sebelah kirinya sudah tersembol tinggi dan kelihatan bengkak seperti mata buaya. Saya rasa, tumor yang dihadapinya itu berada pada bahagian belakang biji matanya.

Suami saya ada bertanya dengan kawannya yang juga merupakan seorang doktor mengenai keadaan matanya itu. Menurutnya, sekali pun dibedah, peluangnya adalah 50/50 sahaja dan kemungkinan ia akan berakhir dengan buta. Ini menambahkan lagi kengeriannya untuk menjalani pemeriksaan mata yang sempurna.

Soalan saya doktor, adakah mata suami boleh diubati dengan cara laser di mana- mana pusat rawatan yang menawarkan perkhidmatan sebegitu kerana saya tahu ada beberapa institusi di negara kita yang memang menawarkannya? Ini kerana, suami saya tidak mahu matanya dibedah.

Saya pernah menghubungi beberapa hospital yang menggunakan laser ini tetapi mereka menasihatkan agar saya membawa suami berjumpa pakar mata terlebih dahulu.

- DOLLY

Dolly,

Berdasarkan penerangan yang diberikan, keadaan mata suami puan nampaknya serius. Terdapat pelbagai jenis tumor atau barah yang boleh melibatkan kawasan mata, sama ada di dalam bebola mata ataupun persekitarannya.

Tumor ini boleh jadi tumbuh secara akut atau merebak secara perlahan-lahan seperti di dalam kes yang menimpa suami puan.

Puan tidak memberi penjelasan tentang keadaan penglihatan mata suami puan, sama ada masih seperti dahulu atau sudah kabur kerana salah satu kesan serius tumor pada kawasan mata adalah ia menghimpit saraf optik mata dan boleh menyebabkan kebutaan.

Saya tidak dapat memberikan penjelasan sama ada tumor suami puan ini boleh dirawat secara laser atau bedah ataupun tidak, tanpa membuat pemeriksaan teliti.

Suami puan juga kemungkinan besar memerlukan pemeriksaan CT Scan kepala dan orbit untuk mengetahui saiz tumor dan sejauh mana ia telah merebak.

Apa yang boleh saya sarankan di sini adalah supaya puan membawa suami berjumpa doktor pakar mata dengan segera.

Jawapan disediakan oleh Pakar Perunding Mata, Hospital Pakar Shah Alam, Selangor.

No comments: