Tolong prihatin dengan kebajikan kami!
Utusan Malaysia, 15 Disember 2006
Oleh: RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH
Mohammad Sohod Mokri, 44, ketika itu mendakwa kejadian itu berlaku akibat tiada langkah-langkah keselamatan serta kelalaian dalam memastikan ia selamat untuk digunakan terutamanya OKU.
Adakah rintihan OKU yang mengalami kesukaran ketika menaiki kenderaan dan menggunakan kemudahan awam lain sekadar luahan hati tanpa apa-apa tindakan.
Baru-baru ini satu persidangan membincangkan keperluan OKU yang bertajuk, ‘Akses Untuk Kehidupan Sebenar’ sempena sambutan hari Orang Kurang Upaya Kebangsaan 2006 anjuran Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) telah diadakan di Pusat Konvensyen Hotel Berjaya Times Square, Kuala Lumpur.
Rentetan pelbagai aduan daripada golongan OKU yang mengalami kesukaran menggunakan infrastruktur sedia ada, maka lahirlah idea untuk mengadakan persidangan ini yang merupakan kerjasama antara KPWKM sendiri melalui Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT).
Persidangan yang bertujuan mengenal pasti pelbagai usaha bagi mengintegrasi sepenuhnya golongan OKU ke dalam masyarakat dihadiri oleh kira-kira 300 orang melibatkan golongan OKU, para perancang bandar, arkitek, penggiat utama dalam pembangunan hartanah dan pembinaan, pejuang aksesibiliti, pihak berkuasa tempatan, pertubuhan bukan kerajaan (NGO), golongan penyelidik, ahli akademik serta pihak setor awam dan swata.
Majlis perasmian persidangan itu telah dilakukan oleh Menteri KPWKM, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.
Sementara itu, pelbagai kertas kerja telah dibentangkan bagi mengupas serta membincangkan isu-isu khususnya aspek aksesibiliti golongan OKU.
Menurut pensyarah dari Universiti Ryukus, Jepun, Profesor Yutaka Takamine, infrastukur yang dibina bukan sahaja mengambil kira kemudahan orang yang sempurna, tetapi pihak berkuasa perlu menekankan golongan OKU.
“Segala kemudahan yang disediakan untuk OKU akan memberi kebaikan kepada semua pihak termasuk warga emas dan wanita mengandung.
“Jadi tidak ada masalah, sekiranya sesuatu infrastruktur seperti bangunan, kenderaan, tempat beribadat dan sebagainya lengkap dan boleh digunakan oleh OKU,’’ katanya ketika membentangkan kertas kerja pada persidangan tersebut.
Yutaka juga seorang OKU dan menggunakan kerusi roda turut menceritakan pengalamannya sendiri yang merasakan kepayahan golongan OKU untuk bergerak sekiranya tidak terdapat laluan OKU di sesuatu bangunan atau kemudahan awam.
Yutaka memberitahu, perjuangan tentang kebajikan OKU di peringkat global telah lama disuarakan dan beberapa negara telah bertindak dengan menyediakan kemudahan awam yang lengkap untuk pergerakan OKU.
“Misalnya, di Singapura telah wujud kemudahan aliran transit ringan (stesen MRT) yang mudah untuk OKU di samping kemudahan bas yang menyediakan tangga rendah.
“Begitu juga di beberapa negara yang menyediakan kemudahan laluan untuk OKU di tempat ibadat,’’ katanya,
Tambah Yutaka, pada 25 Ogos lalu, satu pelan tindakan antarabangsa telah dipersetujui bagi memastikan kebajikan golongan OKU terjamin.
Dalam pada itu, beberapa peserta OKU yang ditemui juga menyuarakan hasrat agar kemudahan awam yang dibina mengambil kira kebajikan mereka.
Adam Malik, 40 memberitahu, persidangan tersebut membuka mata golongan profesional seperti arkitek, perancang bandar dan pihak berkuasa tempatan supaya lebih prihatin terhadap penyediaan kemudahan OKU.
“Kalau golongan seperti kami memang sedia maklum tentang masalah aksebiliti yang dihadapi oleh OKU.
“Apabila perbincangan seperti ini dibuat, semua pihak memahami kesukaran kami. Kami bukan sengaja nak merungut tetapi kekadang kemudahan yang disediakan tidak sesuai untuk OKU,’’ katanya yang menjalankan perniagaan sendiri.
Seorang lagi peserta OKU kerdil, Zuraidah Abdul Hanan, 43, berpendapat, di negara ini telah pun wujud kemudahan tandas dan meletak tempat kereta untuk OKU tetapi disalah gunakan oleh orang ramai.
“Misalnya, tandas khas untuk OKU digunakan oleh kanak-kanak. Orang mungkin tidak faham logo OKU dan kemudahan yang sepatutnya digunakan oleh kami telah penuh.
“Macam saya, mungkin tidak ada masalah tetapi bagi golongan berkerusi roda, mereka menghadapi masalah.
“Dalam sesetengah kes, tempat meletak kereta yang disediakan untuk OKU penuh kerana digunakan oleh orang lain. Tidak pasti sama ada mereka tidak tahu atau tidak faham logo yang dipamerkan,’’ katanya.
Tambah Zuraidah, persidangan OKU ini memberi peluang kepada mereka menceritakan masalah yang dihadapi.
Bercerita tentang pengalaman sendiri, Zuraidah memberitahu, dia mungkin tidak mengalami masalah kerana ketinggaannya lebih empat kaki tidak menyukarkannya bergerak.
“Tetapi kawan saya yang kerdil dan lebih rendah daripada saya memang menghadapi masalah.
“Misalnya, ketika dia menaiki bas, susah untuk dia menekan lonceng bas.
“Bukan itu sahaja, ada antara kawan saya yang menghadapi masalah untuk mengeluarkan wang dari mesin pengeluaran wang (ATM) kerana terlalu tinggi.
“Kalau naik transit aliran ringan (LRT), tempat duduk untuk OKU memang ada tetapi orang lain duduk.’’ katanya.
Nicholas Iudersamy, 25, yang mengalami masalah pendengaran dan mata juga mengakui kemudahan asas seperti kenderaan perlu diperbaiki agar golongan OKU boleh menggunakannya.
“Selain itu, saya harap perkhidmatan bank boleh diperbaiki. Satu kaunter khas untuk OKU perlu diwujudkan bagi melancarkan urusan kami. Bantuan khas perlu diberikan kepada kami yang tidak dapat melihat dan menulis seperti orang lain,’’ katanya.
No comments:
Post a Comment