Tuesday, December 19, 2006

Sanggup merangkak mengensot ke masjid, tapi kita yang sempurna ...

Detikdaily, 18 disember 2006

"Beliau meletakkan motosikal hampir dengan tangga masjid. Kemudian turun dengan cara mengensot bukannya merangkak. Mengensot bermakna beliau hanya menggunakan kedua-dua tangan beliau untuk menarik seluruh anggota badannya termasuk kaki untuk bergerak."

Oleh Rozmal bin Malakan

OKU atau Orang Kurang Upaya adalah golongan yang terdapat kekurangan kepada fizikal atau mental mereka. Baru-baru ini kita menjadi tuan rumah sukan Orang Kurang Upaya yang disertai atlit-atlit OKU serata dunia.

Pada hari Ahad 17 Disember 2006 yang lalu saya bersama isteri telah menghadiri satu forum di Masjid Bandar Baru Senawang selepas solat Zuhur. Ramai juga muslimin dan muslimat sekitar Senawang dan seluruh Negeri Sembilan yang memenuhi ruang masjid untuk mendengar forum tersebut walaupun hari tersebut hari hujung minggu, cuaca mendung dan diadakan pada waktu
tengahari, waktu yang enak untuk beristirehat.

Apa yang menarik perhatian saya ialah kehadiran seorang pemuda OKU yang membawa motosikal roda tiga. Walaupun fizikalnya sempurna, beliau saya perhatikan lemah dari paras bawah pinggang hingga ke hujung kaki.

Saya perhatikan beliau meletakkan motosikal hampir dengan tangga masjid. Kemudian turun dengan cara mengensot bukannya merangkak. Mengensot bermakna beliau hanya menggunakan kedua-dua tangan beliau untuk menarik seluruh anggota badannya termasuk kaki untuk bergerak. Bergerak dengan cara mengensot adalah lebih susah daripada bergerak dengan cara merangkak.

Ketika sessi soal jawab forum saya berkesempatan berbual dengan pemuda OKU tadi, kerana begitu kagum dengan kesungguhan seorang yang OKU untuk hadir forum di masjid tersebut.

Sedangkan ramai daripada kita yang dikurniakan oleh Allah anggota badan yang sempurna, sihat walafiat sentiasa ada sahaja alasan untuk tidak menghadirkan diri berjemaah di masjid atau menghadiri kuliah ilmu di masjid bagaimanapun akhirnya akan pergi ke masjid juga apabila badan kita akan dikafankan dan kita disembahyangkan di hadapan imam.

Pemuda tadi berusia 31 tahun , belum berkahwin. Apa yang lebih mengkagumkan saya beliau bekerja sendiri sepenuh masa. Saya bertanya kepada beliau adakah beliau ada meminta bantuan daripada mana-mana pihak.

Pemuda tadi berkata buat apa nak minta bantuan kalau dia boleh bekerja. Pemuda tadi tinggal di Batu 7, Kg Pantai, Seremban, Negeri Sembilan, kira-kira 15 kilometer dari Masjid Bandar Baru Senawang.

Lalu terlintaslah perasaan kasihan saya. Perasaan kasihan saya bukan kepada pemuda yang OKU yang begerak dengan cara mengensot tadi, yang datang 15 kilometer jauhnya untuk mendengar forum.

Tetapi saya kasihankan melihat ramai umat Islam tak kiralah tua atau muda, tapi masih sempurna anggota badan mereka, sihat walafiat , tidak nampak jalan untuk menghadirkan diri
ke masjid sama ada untuk berjemaah ataupun menghadiri
kuliah ilmu.

Tafsiran OKU pada saya kini telah berubah, pemuda yang OKU tadi celik mata hatinya untuk mencari hidayah, sedangkan ramai yang tidak OKU buta mata hati mereka untuk mencari hidayah.

No comments: