Thursday, December 28, 2006

Pesakit angin ahmar meninggal

Berita Harian, 28 Disember 2006

KUANTAN: Pesakit angin ahmar, Mohd Masdi Abdul Kadir, 27, yang terperangkap akibat banjir di Kampung Kawah, Sungai Lembing, di sini, minggu lalu, menghembuskan nafas terakhir di rumahnya malam kelmarin.

Sebelum meninggal dunia, Allahyarham sempat menjalani rawatan di Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) dan dibenarkan pulang petang kelmarin, selepas keadaannya stabil akibat serangan angin ahmar yang menyebabkan dia lumpuh.

Ibunya, Haliah Ahmad, 51, berkata Mohd Masdi kelihatan lebih bertenaga ketika dibawa pulang ke rumah jam 12.30 tengah hari berbanding ketika dia mula dihantar ke HTAA sehari sebelum itu.

"Selepas pulang ke rumah, keadaannya pulih sedikit kerana dia mula minum dan makan bubur nasi yang saya suapkan pada waktu petang dan malam.

"Saya gembira melihat dia boleh berkomunikasi kerana ketika saya menjaganya sepanjang rumah kami di landa banjir, keadaannya amat menyedihkan sehingga air liur mengalir di bibirnya.

"Bagaimanapun, kira-kira jam 10.30 malam, Allahyarham mula gelisah dan sukar bernafas hinggalah saya menyedari dia meninggal dunia kira-kira jam 11.40 malam.

“Saya reda menerima takdir kematian anak saya serta banjir yang melanda rumah kami dan tidak akan menyalahkan mana-mana pihak atas apa yang berlaku ini," katanya.

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sungai Lembing, Datuk Md Sohaimi Mohamed Shah, berkata sebuah jambatan gantung akan dibina menyeberangi sungai itu untuk kegunaan penduduk ketika jambatan kayu ditenggelami air.

"Dengan adanya jambatan gantung sepanjang kira-kira 150 meter itu, ia dapat memastikan kejadian yang menimpa Mohd Masdi, tidak berulang pada musim banjir akan datang," katanya.

No comments: