Masalah OKU dalam Perkhidmatan Kenderaan Awam
http://groups.yahoo.com/group/gokum/message/3015
enderaan awam merupakan nadi kepada pembangunan negara. Sistem dan
kemudahan kenderaan awam dapat menjamin kelancaran aktiviti sesebuah
negara. Sekiranya kita menoleh ke negara-negara maju seperi Jepun dan
Amerika Syarikat, kita akan lihat betapa majunya sistem kenderaan awam
mereka. Negara kita akan meraikan hari kemerdekaan genap 50 tahun
beberapa hari lagi. Angka 50 tahun akan menjadi kayu ukur kepada tahap
pencapaian kita. Dalam mengolak langkah sebagai sebuah negara maju pada
tahun 2020, kita hanya mempunyai 13 tahun lagi. Lihatlah betapa maju
kita dalam kemudahan kenderaan awam pada hari ini. Namun, apakah ertinya
kemajuan tersebut sekiranya terdapat golongan yang tidak dapat
menikmatinya?
Golongan yang saya maksudkan tidak lain tidak bukan ialah golongan orang
kurang upaya (OKU). Dalam kaitan antara OKU dengan kemudahan kenderaan
awam, sudah pasti kumpulan OKU berkerusi roda merupakan kumpulan yang
patut diutamakan. Mereka memerlukan satu mekanisma supaya dapat
berhubung dengan dunia luar dan masyarakat umum. Bayangkan sekiranya
mereka tidak memandu ataupun tidak mempunyai sanak saudara yang sudi
membawa mereka keluar, bolehkah mereka menaiki LRT atau komuter kita
yang serba canggih? Bas baru kita yang berhawa dingin dengan kerusi
selesa yang sedang gah berlegar di kota? Kereta teksi samada yang biasa
mahupun yang mewah? Saya percaya setiap langkah untuk mereka masuk
mencuba kemajuan kemudahan kenderaan awam tersebut menjadi satu cabaran;
cabaran yang sekiranya salah langkah mungkin akan terjatuh, tercedera
dan membahayakan nyawa mereka. Malah mungkin juga mereka tidak dapat
menggunakannya langsung disebabkan halangan daaripada penggunaan kerusi
roda mereka.
Memang tidak dapat dinafikan bahawa ada usaha daripada syarikat yang
menyediakan kemudahan kenderaan awam dalam memastikan perkhidmatan
mereka mesra OKU. Terdapat kenderaan bas yang melebelkan stiker kerusi
roda untuk menunjukkan bas mereka mesra OKU. Hakikatnya ketika artikel
ini ditulis, pelaksanaannya belum sempurna, lebel stiker itu hanya
sekadar hiasan. Projek tersebut bak kata pepatah ¡¥rumah sudah siap,
tetapi pahat masih berbunyi¡¦. Saya tidak ingin memanjangkan komen di
sini, bagi persatuan-persatuan OKU yang terlibat dalam usaha
menyempurnakannya sahaja yang faham. Bagaimanapun, usaha dan niat murni
syarikat bas tersebut boleh dipuji, hanya perlaksanaannya perlu dikaji.
Pada pendapat saya: tanyalah pengguna kerusi roda cara terbaik untuk
mereka boleh menggunakan bas tersebut sebelum melaksanakannya.
Walau bagaimanapun, usaha harus dilakukan langkah demi langkah. Kalau
kita lihat antara perkhidmatan kenderaan awam di negara kita, masih
terlalu banyak usaha yang harus dilakukan. Saya amat mengkagumi Group
CEO syarikat AirAsia, iaitu Dato¡¦Tony Fernandes dalam tindakan
beliau meningkatkan perkhidmatan penerbangannya baru-baru ini. Selepas
mendapat protes daripada persatuan-persatuan OKU disebabkan perkhidmatan
AirAsia yang tidak mesra OKU sebelum ini, dalam masa yang amat singkat
beliau telah dapat menyelesaikannya dengan baik, malah meningkatkan
perkhidmatan AirAsia walaupun memakan belanja yang amat besar. Memang
syarikat yang mampu tidak ada masalah dari segi kewangan, tetapi
Dato¡¦Tony Fernandes melaksanakannya dengan berhemat di mana segala
pandangan OKU diambil berat dan dihormati. Syabas AirAsia!
Dari segi bantuan kepada OKU pula, usaha yang dilakukan ialah untuk
memastikan mereka dapat berdikari dengan sebolehnya. Bantuan-bantuan
tersebut boleh dibahagikan kepada bantuan pelajaran, bantuan pekerjaan,
bantuan saraan, dan bantuan rawatan. Namun, pelaksaan setiap bantuan
tersebut haruslah memastikan bahawa OKU yang disasar tidak mempunyai
masalah untuk ke pusat bantuan berkenaan. Contohnya, OKU diberi diskaun
istimewa untuk melanjutkan pelajaran di institusi pendidikan tinggi,
namun disebabkan masalah pengangkutan awam, OKU yang berminat tidak
dapat ke sana. Jadi pelaksanaannya gagal dan mungkin alasan yang
dilaporkan ialah tidak mendapat sambuan daripada OKU.
Jika diselidik, kenderaan awam yang amat diperlukan oleh OKU ialah
kenderaan awam yang dapat menghantar mereka ¡¥dari pintu ke
pintu¡¦, iaitu perkhidmatan teksi. Malangnya teksi di negara kita
bukanlah yang jenis mesra OKU. Walaupun terdapat segelintir pemandu
teksi yang amat bermurah hati mengambil pelanggan yang berkerusi roda,
namun berapa ramaikah antara mereka? Kadang-kadang masalah yang timbul
bukan disebabkan nilai perikemanusiaan mereka, tetapi disebabkan jenis
kereta teksi mereka yang tidak dapat mengambil penumpang yang berkerusi
roda.
Kita telah lihat betapa hebatnya projek meningkat taraf perkhidmatan
teksi di negara kita. Kereta-kereta mewah telah pun dijadikan teksi
dengan hanya tambahan tambang yang tidak begitu tinggi, kononnya untuk
kelesaan penumpang. Namun adakah jenis teksi yang boleh mengambil
penumpang berkerusi roda? Sekiranya kita bandingkan antara pelaburan
untuk membeli kereta mewah sebagai teksi eksekutif berbanding dengan
kereta yang boleh dimasuki kerusi roda (wheelchair accessible taxi),
yang mana memperlihatkan imej pengusaha yang lebih perihatin?
Keperihatinan sesebuah negara terhadap pelaksanaan kebajikan rakyatnya
juga menjadi kayu pengukur tahap tamadun dan kematangannya dalam isu
kebajikan rakyat.
Masalah pemandu teksi untuk mengambil penumpang yang berkerusi roda
dapat kita lihat di YouTube, http://www.youtube.com/watch?v=x09ohimNZV0
<http://www.youtube.com/watch?v=x09ohimNZV0> (video yang dipaparkan
hanyalah sebagai lakonan). Berikut adalah penerangan terhadap
masalah-masalah tersebut:
1. Sikap pemandu teksi yang merasakan penumpang kerusi roda amat leceh
dan melambatkan. Mungkin kebanyakan pemandu teksi mengejaar masa kerana
bagi mereka makin cepat tindakan mereka maka makin ramailah penumbang
yang dapat diangkut pada hari tersebut.
2. Sikap pemandu yang merasakan penumpang kerusi roda amat merumitkan.
OKU kerusi roda memang memerlukan orang lain untuk memasukkan kerusi
roda mereka di bonet kereta selepas mereka memasuki kereta. Namun,
pemandu teksi merasakan penumpang tersebut hanya mendatangkan masalah
kepada mereka.
3. Ruang bonet kereta yang terhad disebabkan balang gas. Kita sedia
maklum bahawa kereta teksi di sekitar Lembah Klang kebanyakannya
menggunakan kuasa NGV. Maka disebabkan balang gas NGV yang mengambil
sebahagian ruang bonet, tiada ruang untuk memasukkan kerusi roda.
Usaha menjadikan negara kita berimej sebuah negara perihatin dan
penyayang haruslah dipertingkatkan. Jangan usaha-usaha tersebut hanyalah
untuk mendapat publisiti atau kepentingan peribadi. Pihak pengusaha juga
perlulah melihat bahawa perkhidmatan kenderaan awam mereka sebagai satu
tanggungjawab sosial, bukan hanya menitikberatkan keuntungan
semata-mata. Ahli masyarakat pula perlulah memahami keperluan OKU untuk
keluar bermasyarakat. Jangan salah guna kemudahan yang disediakan khas
untuk mereka sebagai kemudahan diri sendiri, contohnya tempat letak
kereta untuk OKU, tandas, dan lain-lain.
Setiap kali apabila terlihat OKU berkerusi roda dalam kegiatan di
tempat-tempat awam, saya terlihat betapa cabaran mereka dalam menempuhi
hidup ini berbanding kita yang bebas bergerak. Apabila terlihat
prasarana pembangunan di sesuatu tempat yang bersifat mesra OKU,
terlintas di fikiran ini betapa bagusnya jika kita semua sama-sama dapat
menikmati limpahan pembangunan negara yang tercinta ini, semoga
Malaysiaku Mesra OKU.
sedutan daripada http://okukita.blogspot.com/
<http://okukita.blogspot.com/>
No comments:
Post a Comment