Thursday, March 02, 2006

Persolan biasa mengenai OKU penglihatan

Along Zahari

Pendidik/Penterjemah/Aktivis Oku, seni, bahasa dan sastera.



Untuk edisi sulung ini, saya akan cuba menjelaskan dua persoalan yang sering ditanyakan kepada oku penglihatan.

Mudah2an, pengetahuan yang diperolehi nanti dapat dimenafaatkan bersama. Selamat membaca.

Soalan 1:
Macam mana oku penglihatan membezakan siang dan malam?

Jawapan:
Tentang perbezaan siang dan malam tu, boleh tahan juga kalau nak dihuraikan. Bagi yang tak pernah melihat sejak lahir, saya tak dapatlah nak cerita. BagiSaya, alhamdulillah, nikmat melihat yang pernah saya kecapi selama lebih kurang 9 tahun itu dapat membantu saya bercerita sedikit sebanyak. Kalau tak pernah melihat sejak lahir, its just impossible to describe what darkness, light and colurs mean. Misalnya, kalau seorang oku pengglihatan yang tak pernah melihat warna bertanya warna biru itu macam mana? Biasanya jawapan yang akan diberikan ialah biru itu seperti warna langit. Sebenarnya, yang menjawab ttu telah menserabutkan lagi keadaan. How on earth does this poor fellow know apa itu lagint pula. Apa lagi rupa bentuknya. Kalau dia berrtanya tentang warna hijau pula, selalunya orang akan menjawab bahawa hijau adalah warna daun. Still, it does not bring any meaning to yang menyoal. Bagi dia, daun adalah sehelai benda yang berbentuk bujur yang ada seperti tulang di tengah dan bercabang2 pula yang dihubungkan oleh a piece of something yang lembut. Tapi bagisaya, saya bersyukur kerana masa saya mampu melihat dulu, saya pernah tengok warna, langit, bulan, bintang, matahari dan berbagai lagi. cuma yang saya tak mampu mengesan dengan sedikit penglihatan yang diberikan kepada saya dulu itu ialah mengenal wajah orang termasuk wajah ibu saya sendiri. Saya akan mengenali seseorang itu daripada warna baju yang dipakainya attau suaranya. Penglihatan yang saya pernah miliki dulu tidak cukup untuk membolehkan saya membaca tulisan pada buku atau akhbar juga papan hitam.

Orang pernah bertanya: "Jadi, kamu hanya nampak warna hitam sajalah sepanjang masa?" Well, bagisaya, yang saya nampak ialah bukannya hitam. Cuma gelap. Siang malam sama saja. Yang membezakan adalah suasana sekeliling. Pada zaman ini, macam2 ada yang boleh membantu kami membezakan siang dan malam itu. Jam khas sudah dicipta sama ada menggunakan Braille atau suara daripada jam tangan hinggalah ke jam dinding. Di samping itu, radio juga paling berkesan membantu kami mengetahui masa. Kalau ditakdirkan kami berada di suatu tempat yang tiada jam atau radio, maka terpaksalah kami bergantung kepada faktor2 lain. Panas dan sejuk; riuh dan sunyi; bunyi cengkerik dan hidupan malam dan yang seumpamanya. Begitulah sedikit sebanyak yang boleh saya cerita menggenai cara kami membezakan siang dan malam.

Soalan 2:
Macam mana oku penglihatan pergi ke mana2?

Jawapan:
Untuk ke mana2, kena rajin bertanya. Insya-Allah, sampailah ke destinasi yang dituju. At the same time, kami diajar beberapa cara atau teknik tertentu yang boleh digunakan semasa berjalan atau dalam perjalanan. Kalau ketika sedang berjalan, kami diajar untuk mencari atau mengenali landmark sesuatu tempat. Landmark itu biasanya yang bersifat kekal lama atau yang jarang berubah contohnya, pokok, longkang, tiang, bonggol, dinding dan seumpamanya.

Bila dalam perjalanan pula, dalam bas atau teksi misalnya, kami harus peka kepada selekoh, lampu trafik, keadaan permukaan jalan (rata atau naik-turun, licin atau kasar) serta bau contohya bau restoran, lonngkang dsb. Begitu juga dengan bunyi yang terdapat di sesuatu tempat contoh: lagu2, penghawa dingin, bunyi binatang, suara orang bercakap dsb. Tapi dalam keadaan zaman yang makin canggih ini, bas dan teksi berhawa dingin. Biasanya, tingkap2 tidak dibuka. Ini tentulah mustahil bagi kami mengesan bau atau bunyi di sesuatu tempat itu.

Ramai yang beranggapan seseorang oku penglihatan itu mengira langkahnya bila berjalan. Maka dipetuakanlah kepada rakan okunya itu untuk mengira langkah bila berjalan. Ini adalah anggapan yang salah sekali. Kalau nak kena kira langkah aje, tak boleh bercakaplah kami.

Kita jumpa lagi di lain kesempatan untuk respon kepada persoalan2 lain pula. Mulakanlah segalanya hari ini kerana semalam adalah sejarah dan esok belum pasti.

No comments: